De automarkt in corona tijd

Het Covid-19 virus heeft een sterke impact gemaakt op de Nederlandse en internationale automarkt. Veel fabrieken zijn stil komen te vallen en er verschijnen veel verontrustende persberichten over massa ontslagen bij de grote autofabrikanten. Vorige week nog berichtte BMW dat ze 6.000 banen schrappen. Eerder berichtte andere automerken al tegenslagen in de vorm van minder autoverkopen of ook sluitingen van productiefaciliteiten.

Wat opvalt is dat met name in Europa de productie flink onder Corona lijdt. Gehele productielijnen staan stil of produceren nog maar een percentage van hun oorspronkelijke productiecapaciteit. Het gevolg daarvan is natuurlijk simpel: minder nieuwe auto verkopen. De enige segmenten die nog wel goed lopen zijn elektrische auto’s of de high-end merken/modellen. Met name Tesla doet het erg goed in deze Corona tijd, maar wat hier ook bij mee speelt is het gegeven dat de fabrieken van Tesla nog steeds veel produceren. Europa zal dus aan de slag moeten om de eigen automarkt op peil te houden.

Een andere trend die opvalt is de occassion markt. Deze is namelijk booming op het moment. Ten dele komt dat natuurlijk doordat er minder nieuwe auto’s geproduceerd worden en daardoor de vraag verschuift van nieuw naar gebruikt. Een ander gedeelte komt doordat in onzekere tijden men ook sneller kijkt naar gebruikt dan naar nieuw. Dat hebben we bij de vorige crisis in 2009 ook gemerkt. Op termijn zal echter de corona crisis ook voor de occasion markt een goede impact hebben. De modellen van 2020 zullen er namelijk in meer schaarste getallen zijn wanneer de gebruikte markt op zoek is in 2023 naar 3-jaar oude auto’s.